fbpx 5 TIPS OM EEN BURN-OUT TE VOORKOMEN | BonnierVeraa

5 TIPS OM EEN BURN-OUT TE VOORKOMEN

We kennen het allemaal. Stress op het werk. Nu is dat niet direct iets om ongerust over te zijn. Want een beetje druk houdt u alert en helpt vaak om het werk efficiënter te doen. Chronische stress is een ander verhaal. Het kan leiden tot een burn-out en langdurig ziekteverzuim, iets wat in Nederland steeds vaker voorkomt. Hoe u zichzelf daartegen beschermt? Met deze vijf tips bent u goed op weg.  

1. Neem op tijd pauze

In drukke tijden gaat het misschien tegen uw gevoel in: de tijd nemen om te pauzeren. Maar doe het juist dán. Door even iets anders te doen en te ontspannen, het liefst in de buitenlucht, houdt u uw energieniveau op peil. Uw creativiteit krijgt een boost en u blijft ook de rest van de dag productief. 

2. Beweeg voldoende

Stress kan uw kortetermijngeheugen en concentratievermogen aantasten. Maar het goede nieuws is: bewegen helpt de hersenen herstellen. Bovendien is het dé oppepper voor uw humeur. Naar de sportschool dan maar? Hoeft niet per se. Een stevige wandeling in de pauze heeft al effect. Neem ook vaker de trap in plaats van de lift. En laat de auto staan als u ergens ook te voet of met de fiets naartoe kunt. 

3. Ga af en toe op stand-by

Dankzij de smartphone staan we altijd ‘aan’. Met als gevolg dat de scheidslijn tussen werk en privé dunner wordt, waardoor u moeilijker kunt afkoppelen om op te laden. Het altijd maar connected zijn is bovendien een aanslag op uw concentratievermogen. En natuurlijk op de tijd die overblijft om een boek te lezen of een wandeling te maken. Of om gewoon even helemaal niets te doen. Toe aan rust? Doe eens gek: plan een zondag offline en zie wat er gebeurt.  

4. Eet gezond

Gezond eten versterkt lichaam én geest. Dat wist u natuurlijk al. En toch is de verleiding groot om in drukke tijden naar energydrink of die roze koek te grijpen. Op de korte termijn voelt u zich misschien opgepept. Maar op de lange termijn werkt het averechts. Er gaat niets boven groente en fruit: vitamine C is een stressbestrijder. En wist u dat vezel- en koolhydraatrijk voedsel zorgt dat u beter kunt ontspannen? 

5. Zorg voor structuur

Moet u ’s morgens allerlei papieren opzij schuiven en uitzoeken waar u de vorige dag met uw werk was geëindigd? Dan begint de dag al onrustig. Zorg voor structuur, zowel op uw werkplek als in uw hoofd. Dat doet u met een opgeruimd bureau, een heldere to-dolijst, een realistische werkplanning en vaste momenten voor het lezen en beantwoorden van uw mail. Op tijd pauzeren, gezond eten, voldoende bewegen: u kunt dus zelf veel doen om burn-outklachten te voorkomen. Wilt u meer weten over verzuim en wat dit bijvoorbeeld betekent voor uw financiën of uw verzekering? Neem dan contact met ons op